Vatneli skole og ADRA Norge Hjelpeaksjon 2022
Barn og ungdommer i alle land trenger å være trygge for å kunne lære. Dette er langt fra tilfelle i mange land i verden i dag.
Dette har Vatneli skole bestemt seg for å gjøre noe med! Hvert år pleier skolen å starte høsthalvåret med en innsamlingsaksjon for å gjøre noe for andre. I fjor samlet skolen inn hele 143.367 kroner, som til sammen i Norge utgjorde 4,2 millioner kroner til ADRAs arbeid i Myanmar. I tillegg til Hjelpeaksjonen, mottar arbeidet støtte fra Norad, og nå senest Kavlifondet.
Vatneli skole har satt av tirsdag og onsdag 6-7. september til dør-til-dør-innsamling (gjelder 5-10.trinn. 1-4.trinn forbereder ADRA-kafé, mm til torsdag) og torsdag 8. september til sponsorløp og kafé, start kl. 17, åpent skolearrangement (1,5time).
Alle kan støtte arbeidet ved å bruke Vatneli skoles ADRA Vipps #531231 eller ADRA Norges hovednummer #19543 (i begge tilfeller går pengene uavkortet til formålet, mens det som betales inn på førstnevnte, registreres i tillegg på Vatneli skoles interne statistikk).
I år dreier aksjonen seg om barn som er rammet av krig og konflikter.
«Vi fokuserer på to ulike land med aksjonen i år: Etiopia og Ukraina,» sier Sindre Særheim rektor ved Vatneli skole. «Barn og ungdommer i Etiopia og Ukraina har til felles at de erfarer krig og ulike former for kriser. Fra vår skole vil vi jobbe sammen med ADRA, som har forsterket arbeidet for psykisk helse. Samtidig utvides arbeidet for yrkesutdanning i Etiopia med jobbskaping, miljøvennlig solcelleteknologi og e-læring. Nødhjelpen i Ukraina, og den videre hjelpen i landet, omfatter psykososial hjelp i tillegg til livsnødvendigheter og annen katastrofehjelp. Pengene fra Hjelpeaksjonen i år går inn i dette arbeidet for barn: psykisk helse, utdanning og nødhjelp,» forteller Særheim.
I en ideell verden er alle barn trygge og frie, og ungdommer har planer og drømmer om nåtid og fremtid. Men krig og konflikter fratar mange barn muligheten til å gå på skolen. Tenåringer mister mye av ungdomstiden og tvinges til å bære voksnes ansvar altfor tidlig.
Psykisk helse i krig og konfliktsituasjoner
Vi som jobber med barn, eller har noe med barn å gjøre, vet at om barn skal kunne lære, må grunnleggende behov være dekket. Trygghet er et slikt grunnleggende behov. Rammene rundt læring bør være inkluderende og trygge. Dette gjelder også for ungdom og voksne.
Hjelpeaksjon 2022
Årets brosjyre for Hjelpeaksjonen forteller to litt ulike historier:
Den ene handler om ei jente på flukt fra krigen i Ukraina som sluttet å snakke. Den andre fortellingen handler om ei ung jente i Etiopia som ble kidnappet for å giftes vekk. Begge jentene sliter med ettervirkninger av krisene som de har erfart i sine unge liv, men begge erfarer at gode støttesystemer og nettverk kan hjelpe. Sårene og arrene er ikke synlige, men de er der allikevel – på innsiden. For begge disse to jentene er det avgjørende at noen bryr seg, viser omsorg og gir den hjelpen og støtten som de trenger.
ADRA i Ukraina
Etter at krigen i Ukraina begynte, har ADRA Norge deltatt med det internasjonale ADRA-nettverket i en koordinerende rolle i nødhjelpsarbeidet for ukrainske flyktninger i naboland og inne i Ukraina. ADRA vil fortsette arbeidet så lenge krigen varer og fortsette å bistå etter krigen med økonomisk og praktisk hjelp til familier, utdanning og psykososial støtte.
ADRA i Etiopia
ADRA Etiopia har vært et av ADRA Norges hovedsamarbeidsland siden 1993 (Da ADRA ble stiftet). Utdanning har vært en prioritet hele veien. ADRA fortsetter arbeidet med yrkesopplæring og inntektsgivende arbeid for ungdom. Samtidig bygges det klasserom, toaletter og det blir sørget for vann og brønner til skoler. E-læring på pc og telefon, og solcelleteknologi, er en del av dette helhetlige arbeidet som består av flere sammenhengende komponenter. Utdanning av lærere, rektorer og foreldregrupper hører med. Lærere utdannes med tanke på fag, pedagogikk, metodikk, med en forsterket innsats for psykisk helse.
Etiopia har vært urolig i mange perioder gjennom historien, ofte rammet av matmangel og humanitære kriser. Særlig urolig har det vært de aller siste årene, noe som påvirker de fleste landsdelene, men særlig i nord. Situasjonen er uoversiktlig og ustabil.
Skolen kan gi trygghet og håp
Barn og ungdommer som har et relevant og tilpasset skoletilbud med trygge rammer, klarer seg bedre. God utdanning styrker psykisk helse og gir håp om en bedre fremtid. ADRA kurser lærere i klasseromsledelse og inkluderende skolemiljø. Positive mestringsstrategier og gode støttesystemer i lokalmiljøet er viktig for prosessene med å bygge selvtillit og trygghet.
Vatneli skole samarbeider med ADRA. ADRA er Adventistkirkens bistandsorganisasjon med arbeid i 120 land. ADRAs oppgave er å tjene mennesker – så alle kan få de mulighetene i livet som Gud ønsker. Organisasjonen hjelper mennesker i nød uten å diskriminere, i tråd med menneskerettighetserklæringen art. 2. ADRA samarbeider med mennesker i lokalsamfunn, organisasjoner, myndigheter, kirker, skoler og institusjoner for å skape rettferdig, bærekraftig og positiv utvikling. ADRA Norge legger særlig vekt på å bedre kvinners og barns arbeids- og livssituasjon gjennom kvalitetsutdanning og livslang læring for alle.
For Hjelpeaksjonsfilmen, klikk her.
For mer informasjon om ADRA, klikk her.
Tekst og foto: Bjørn Knutsen/ ADRA Norge